10-10-2018

Marketing online i offline – który jest skuteczniejszy?

Alt

W ostatnich miesiącach nawet najwięksi sceptycy zaczęli doceniać znaczenie marketingu online. Pandemia Covid 19 zmusiła branże, które nie wyobrażały sobie sprzedaży w sieci do przeniesienia się na strony www. Przy okazji coraz częściej słychać pytania o to, który z typów marketingu jest skuteczniejszy.

Działania marketingowe offline na pustych ulicach

Bardzo trudno jednoznacznie określić które z działań jest skuteczniejsze. Wszystko zależy od konkretnego momentu, branży, czy choćby budżetu. Na pewno jednak czas pandemii, szczególnie na początku wprowadzonych obostrzeń epidemiologicznych, sprawił że działania marketingowe offline nagle straciły jakikolwiek sens. Trudno było je prowadzić, a już na pewno oczekiwać skuteczności, skoro nie byliśmy w stanie dotrzeć do jakichkolwiek klientów. Mówiąc wprost - skoro nie było ludzi na ulicach to działanie marketingowe offline były kompletnie nieskuteczne.

Dlatego tak wiele firm, właśnie w czasie pandemii Covid 19, postawiło na marketing online. Część z nich właściwie go odkryła… Oczywiście w przypadku budżetów, które były dawno zaplanowane, a także działań które były opłacone, nie dało się z nich zrezygnować. Podobnie trudna sytuacja jest w przypadku kolejnych działań, na kolejne miesiące i lata. Wiele firm biorąc dziś pod uwagę marketing online i offline, analizuje przede wszystkim możliwość właściwego wykorzystania budżetu. Chodzi w tym przypadku również o przewidywanie, jak będzie rozwijała się sytuacja związana z pandemią. Niestety w tym przypadku trudno opierać się na jakichkolwiek danych…

Marketing online i offline – jak zaplanować

Jeśli bowiem przewidywania niektórych ekspertów się sprawdzą, i czeka nas ponowna fala zachorowań na Covid 19 - która według niektórych może być nawet jeszcze groźniejsza - wówczas warto postawić właściwie tylko na marketing online. Jednak biorąc pod uwagę zapowiedzi rządzących o tym, że lockdown całego kraju się nie powtórzy, należy także zarezerwować jakąś część budżetu na działania marketingowe offline.

Sytuacja jest o tyle trudna, że działania marketingowe offline muszą być zaplanowane i przygotowane dużo wcześniej. Kampanie marketingową online jesteśmy w stanie przygotować i uruchomić dosłownie w ciągu kilku dni. Tym bardziej, że może nam w tym pomóc wynajęta agencja kreatywna, która dostarczy nam kompleksową obsługę. Działania marketingowe offline nie są tak łatwe do uruchomienia. Jeśli chcemy wynająć np. billboardy musimy nie tylko zaprojektować grafiki, ale przede wszystkim wybrać i zarezerwować miejsca, w których nasze plakaty mają zawisnąć. Może się niestety okazać, że wolnych miejsc po prostu nie będzie, albo do dyspozycji będziemy mieli tylko mało atrakcyjne lokalizacje. Internet pod tym względem jest dużo bardziej „pojemny”. Zmieści każdą reklamę, a jej pozycjonowanie jest – w dużej mierze – kwestią budżetu. Dlatego planując działania marketingowe należy odpowiednio wybrać proporcje.

Marketing online i offline – jakie wybrać proporcje

Na pewno warto część budżetu przekazać na działania marketingowe offline. Dla wielu odbiorców takie tradycyjne narzędzia są cały czas dużo bardziej wiarygodne niż „wyskakujące” reklamy w Internecie. Świadczą one o marce danej firmy, jej pozycji, a także sile. Działania marketingowe offline mogą okazać się także atrakcyjne pod względem ceny. Pandemia Covid 19 zmusiła wiele firm zajmujących się tą dziedziną marketingu do obniżenia swoich stawek i wycen. Może się więc okazać, że za podobną sumę jesteśmy w stanie osiągnąć dużo lepsze wyniki.

Nie ulega jednak wątpliwości, że dzisiejszy świat, nawet bez pandemii Covid 19, wymaga od nas działań w Internecie. Marketing online i offline mogą iść obok siebie, ale same działania marketingowe offline na pewno nie wystarczą.
Biorąc pod uwagę sytuację związaną z zagrożeniem Covid 19 w najbliższych miesiącach, wydaje się że rozsądnym posunięciem będzie ułożenie budżetu marketingowego w proporcjach 70% do 30% na korzyść marketingu online.

Marcin Żebrowski

Prezes Zarządu