10-10-2018

Jak wybrać agencję marketingową?

Alt

To jeden z największych problemów stojących przed przedsiębiorcą. Może bowiem zdecydować o przyszłości jego firmy. Jeśli wybierze dobrze – ma wielkie szanse na sukces. Jeśli wybór będzie chybiony – nie pomoże nawet najlepszy produkt na rynku. Czeka go porażka.

Pytanie jak wybrać agencję marketingową jest tym trudniejsze, że dziś niemal w każdym większym mieście można znaleźć co najmniej jedną. W większych – możemy wybierać spośród kilkudziesięciu, a czasem nawet kilkuset. Jak wybrać agencję marketingową, aby mieć pewność że poprowadzi nas do sukcesu?

Jak wybrać agencję marketingową do mojego budżetu

Po pierwsze warto sobie odpowiedzieć na pytanie: ile chcę wydać? To fundamentalna kwestia, która ukierunkuje nasze działania i pozwoli uniknąć marnowania czasu. Jeśli bowiem dysponujemy budżetem na poziomie kilkuset złotych miesięcznie na pewno nie warto szukać wśród największych graczy, którzy obsługują klientów z milionowymi portfelami. Lepiej wtedy skupić się na wysłaniu prośby o wycenę usług do mniejszych agencji, dla których przychód nawet na poziomie kilkuset złotych miesięcznie, będzie miał znaczenie, to znaczy będą walczyć o to zlecenie i będą potem przykładać się do pracy.

Jak wybrać agencję marketingową, żeby była pracowita

To także ważny problem – chodzi o wybór takiej agencji, która potem będzie wsparciem, a nie tylko kosztem dla naszej firmy. Czasem przedsiębiorcy jako sukces traktują wybranie dużej, znanej na rynku agencji. Uznają, że już same pojawienie się w jej portfolio firm przyniesie sukces. W rzeczywistości może ich czekać rozczarowanie. Bywa, że w dużych agencjach priorytetowo traktowani są najwięksi klienci, czyli tacy którzy generują największy przychód. Do obsługi mniejszych delegowani są mniej doświadczeni pracownicy, często tacy którzy np. odbywają staż. Z drugiej strony wybierając mniejszą agencję jesteśmy w stanie bardziej ją od siebie uzależnić – jeśli będziemy stanowić dla niej znaczącą część przychodów, łatwiej będzie nam wymóc na jej właścicielach większe zaangażowanie.

Jak wybrać agencję marketingową, żeby była fachowa

Agencje marketingowe na pewno potrafią zrobić wrażenie na kliencie. Piękne prezentacje, które mają po kilkadziesiąt stron i są świetnie przygotowane graficznie mogą zbudować wrażenie, że nasza firma będzie najważniejszym, czy wręcz jedynym klientem danej agencji. Co więcej – branżowe słownictwo, jakim posługują się przedstawiciele agencji sprawia, że jesteśmy pewni, że mamy do czynienia z fachowcami najwyższej klasy, choć często nie mamy kompletnie pojęcia o czym oni mówią. Do tego bogate portfolio firm, z którymi agencja już pracowała – w tym oczywiście te, które znane są powszechnie z kampanii ogólnopolskich. Jeśli dorzucimy do tego certyfikaty, które szczelnie wypełniają ściany w siedzibie agencji to przedsiębiorca przestaje mieć już jakiekolwiek wątpliwości – tylko praca z tą agencją gwarantuje sukces. W rzeczywistości prezentacja najczęściej jest standardowa, a grafik podmienia tylko nazwy i loga firm, z którymi akurat zaplanowane są rozmowy. Za fachowym słownictwem często kryje się tylko podręcznikowa wiedza, a certyfikaty rzeczywiście robią wrażenie – ale czy mają realne znaczenie w codziennej pracy?

W takim razie jak wybrać agencję marketingową, żeby była fachowa? Najlepiej spojrzeć na zespół, czyli na tych, którzy będą dla nas pracować. Czy mają doświadczenie tylko marketingowe, czy może pracowali „po drugiej stronie”, czyli w firmach, do których teraz chcą dotrzeć z przekazem? Czy ich kompetencje wynikają tylko ze studiów, czy kursów, czy z realnej pracy w innych firmach? Na pewno kluczowe jest doświadczenie – np. marketingowiec z doświadczeniem w dziennikarstwie dużo szybciej i lepiej napisze dla nas tekst, niż ten który skończył marketingowe studia, a potem odbył 20 szkoleń…

Jak wybrać agencję marketingową, którą będę kontrolował

To kolejny problem przedsiębiorcy – czy jest szansa na realną kontrolę nad agencją. Na przykład: wynajęta agencja pracuje z nami od pół roku, w tym czasie wydaliśmy na nią 60 tys. złotych. Naszym zdaniem nic się nie zmieniło, co pokazują też wyniki finansowe firmy, ale przedstawiciele agencji zapewniają, że ich praca (i wydatki na nią) ma sen i za chwilę zacznie przynosić efekty. Ile ma trwać jeszcze ta chwila? Kiedy ostatecznie należy stwierdzić, że agencja nic nie daje? Kto nam w tym pomoże?

Niestety wszystko zależy od moich najbliższych współpracowników, ewentualnie od zaufanych znajomych, którzy będą chcieli mi pomóc. Jeśli bowiem poprosimy o opinię inną agencję, ta z pewnością skupi się na błędach, aby ewentualnie przejąć kontrakt. Z kolei nie ma wielu agencji, które specjalizują się w kontrolowaniu albo koordynowaniu prac innych agencji. Skorzystanie z ich usług byłoby rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem.

Marcin Żebrowski

Prezes Zarządu